söndag 1 mars 2015

Religionen ger inte snällare människor





Det har jag ju misstänkt men nu är det bekräftat.
Man blir inte en bättre, snällare eller mer tolerant person för att man är religiös.
Det borde vara så kan man tycka.
Det där med "behandla andra som du själv vill bli behandlad" och
"vända andra kinden till" som exempel.

Tvärtom har de mest bigotta, intoleranta och fördomsfulla
människor jag träffat på varit troende.
Att vara kristen och Sverigedemokrat - hur krockar inte det egentligen?

Lite som Orwells grisar.
Vi är alla jämlika men en del av oss är lite mer jämlika...

Jag gick ur Svenska kyrkan för många år sedan men gick med igen
2006 då jag träffade en präst som jag kände jobbade för det jag kunde stå för.
Men det är han och en kvinnlig präst som jag träffat som gör det.
Det är för få.
Så det är dags att fylla i den där blanketten igen.

Vilket inte betyder att jag inte tror på nånting alls.
Jag tror bara inte att jag är i behov av en organisation.
Speciellt inte de som inte står för att vi alla är ok.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar